P1050488Het is een gezelschap dat mijn vrouwelijke collega omschrijft met de term ‘Mamil’: middle-aged men in lycra. Voor en dan weer achter me rijdt Cor, die fietst op het ritme van zijn pacemaker. Als het ding aanslaat, stuift hij naar voren. Bij vertraging hangt hij in de staart van het peloton, naast Jaap, die twee weken geleden een spiertje in zijn hart heeft laten dichtbranden om ritmestoornissen tegen te gaan. Ik ben de lantaarndrager, met mijn teflon aorta en bètablokkers. Gedrieën vreten we La Redoute op, een venijnig klimmetje net buiten Remouchamps.

Van vrouwen met een zekere leeftijd op E-bikes wist ik het wel. Ik zie ze geregeld liggen, in een bocht, net nadat ze me – wind tegen – hebben ingehaald. Ook van 70-plussers verbaast het me niks: zij vallen vaak als ze op een hellend vlak moeten op- of afstappen. Maar nu word ik door de stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) ook in het hokje van brokkenmakende fietsende senioren gestopt.

Het is ons jaarlijkse Ardennen-weekend van het gelegenheidsgezelschap HTWV, Hijgend Trekken Wij Voort. De 34e editie alweer en de mannen worden er niet jonger op. De peperdure carbon racers moeten de lichamelijke aftakeling verhullen. Wat blijft is de kameraadschap, de humor, de chaos en verwarring. Wegkapitein Jan: ,,Volg de pijlen die ik een week geleden op de weg heb gekalkt. Mochten die weg zijn, niet op de route afgaan die ik voor de navigatiesystemen heb opgestuurd. Houd gewoon de bordjes ‘Route de Legendes’ aan. Totdat je een opschrift Hemma ziet, dan moet je van de route afbuigen en de kleine gele pijltjes volgen die ik heb geplakt. Die waren op een gegeven moment op, maar vanaf daar wijst het zichzelf. Min of meer.”

Mannelijke 50-plussers op een racefiets laten zich gemakkelijk afleiden, weten ze bij de SWOK. Als iemand iets zegt, of er langs de kant of op de weg iets onverwachts gebeurt, ligt een valpartij op de loer. Onderzoekster Ragnhild Davidse, dinsdag in deze krant: ,,Zeker naarmate je ouder wordt, neemt het reactievermogen af.”

In de lange afdaling naar La Roche gebruikt ons groepje, met snelheden ruim boven 50-plus, de hele breedte van de weg. Vorig jaar vielen er 184 fietsdoden in het verkeer. De meesten waren ouder dan 50 jaar. Het onderzoek verzamelt niet alleen kille gegevens, het geeft ook tips. Omdat ons volk vergrijst, zijn bredere fietspaden niet verkeerd. Een oudere fietser heeft simpelweg meer ruimte nodig.

Een paar meter links van me suist Cor voorbij, die zojuist weer een oplazer van zijn pacemaker heeft gekregen. Hij scheert net voor een vrachtauto langs, die op de helling naar boven kruipt.

Bijna weer eentje voor de statistieken.

 

Uit de krant van 18 september 2014