181001Waar is Frits Bom als je hem nodig hebt? Op momenten dat Harry van de Sunweb even niet voorhanden is om de problemen in den vreemde op te lossen, mag ik graag de oer-Vakantieman aanroepen. Zoals ik ook nog wel eens bid tot Chriet Titulaer, als ik spookrijd op de digitale snelweg. Of tot Ria Bremer, als ik behoefte heb aan een gouden stuiver voor een kunstje dat ik goed beheers. Dan bieden deze televisie-iconen houvast.

Mijn rentenierende vriend had een paar weken geleden een heuse Frits Bom-ervaring toen hij van zijn tweede moederland Spanje naar Nederland vloog. Er was een Bom aan boord van het toestel! Hij zat schuin achter hem. Dan weet je toch dat de stewardessen net een stapje harder zetten.

Tegenwoordig hebben we de Autoriteit Consument en Markt (ACM) die ‘ondoorzichtige prijzen in de reisbranche’ harder gaat aanpakken. Bij het reserveren van vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen wil de ACM dat wij – argeloze toeristen – duidelijker worden geïnformeerd over de prijs van het standaardaanbod. Dit betekent dat tijdig duidelijk moet zijn wat er bij de reissom is inbegrepen, en dat de weergave van de prijs volledig en transparant is.

Frits hoefde dat niet voor zijn naam te zetten, maar straalde het gewoon uit: Autoriteit.

Maar Frits is er natuurlijk al een tijdje uit. Hij vloog nu met een gerespecteerde dochteronderneming van onze vaderlandse luchtvaarttrots van Alicante naar Amsterdam. En ook hij was ongetwijfeld gelokt door een ‘vanaf’ prijs van 99 euro, die niet te boeken viel op de momenten dat het hem goed uitkwam. Hij heeft extra moeten betalen voor zijn ‘ruimbagage’ – het is tegenwoordig helemaal niet vanzelfsprekend meer dat je een koffer bij je hebt als je op vakantie gaat – en kreeg te maken met een toeslag toen hij een stoel wilde reserveren. Aan boord moet hij zijn natje en droogje bij de stewardess kopen.

Het kan altijd nog erger, Frits. Bij andere prijsvechters moet je betalen als je naar het toilet wilt. En als het toestel wind tegen heeft, gaat de co-piloot onderweg met de pet rond voor de extra benzinekosten.

Mijn eega kwam afgelopen zaterdag met diezelfde maatschappij en diezelfde vlucht uit Alicante naar Amsterdam, als sluitstuk van tien dagen bij onze rentenierende vrienden in Jalón. Na deze vlucht van twee (!) uur en een kwartier landde ze om half één op Schiphol, waar het vervolgens twee (!) uur duurde voordat de koffers van vlucht HV6144 op de lopende band lagen.

U weet natuurlijk al wat ik verzuchtte, terwijl ik in de aankomsthal twee uur stond te investeren in mijn huwelijk. Maar ik zeg het toch maar even:

Waar is Frits Bom als je hem nodig hebt?

 

Uit de krant van 30 mei 2013.